Aquí teniu un avançament del proper L'aBORDatge, que sortirà el dia de Sant Jordi, amb una ressenya de l'últim llibre de Gerard Coll-Planas. No us ho perdeu!
BIBLIOTECA BORDA: Dibuixant el Gènere, de Gerard Coll-Panas
per Marc Garriga
Dibuixant
el gènere, de Gerard Coll-Planas, és el llibre de Teoria Queer
més didàctic que s'hagi escrit mai. És entenedor, precís,
contundent i molt polític. I amb dibuixos!, unes il·lustracions de
Maria Vidal que ajuden a vehicular l'explicació, que hi són per
aportar conceptes, que ajuden a seguir el fil de l'argumentació i
que fan el llibre encara més amè. És d'aquells llibres de
capçalera que, partint d'una base teòrica amplíssima i aprofundida
(mireu, si no, la bibliografia, o les diferents cites, molt breus,
que hi ha al llarg del llibre), són capaços de seleccionar, reduir
i explicar bé les idees bàsiques sobre un tema i que haurien de ser
convertits en una mena de power points o fitxes i penjats a la
xarxa, als instituts, a casals i ateneus, etc., i hauria de ser el
vademècum en temes de gènere a l'hora d'educar la mainada.
És el llibre de Teoria Queer més didàctic que s'hagi escrit mai. És entenedor, precís, contundent i molt polític.
Que
el pròleg sigui escrit per la monja benedictina Teresa Forcades pot
resultar xocant, i fins i tot un punt morbós (ep, no hem d'oblidar
que Forcades ha parlat de la teologia queer…), però està
perfectament en consonància amb el que exposa el llibre. Les
persones som inclassificables, les persones som socials i les
persones som responsables, diu Forcades. Es pot ser més queer?
Encetem
l'anàlisi del llibre. El més divertit de tot plegat, a parer
nostre, és que ni tan sols surt el mot queer en tot el
llibre. Però no ho dubteu pas, és Teoria Queer pura i dura. És a
dir, el gènere és una construcció social en què es basen els
rols, comportaments, relacions, dominacions, discriminacions,
sentiments, etc., de les persones i precisament qüestionant el
gènere és com podem intentar canviar les coses. Aquesta és la idea
principal del llibre.
El
llibre comença amb una distinció bàsica entre sexe i gènere.
Precisament, de tan bàsica, sovint s'oblida i confonem i utilitzem
indistintament dos termes que s'han de distingir. Lligar unes
característiques de gènere (masculinitat, feminitat) a un sexe
(biològic, mascle o femella) serveix a alguns discursos per defensar
que les desigualtats entre homes i dones són naturals. Aquest
discursos ens comparen amb animals, però, atenció, només amb els
que els convé: per què parlen de les femelles de les iguanes, ben
submises, i no de la Mantis Religiosa, que es menja el mascle
després d'haver copulat? Genial.
L'ésser
humà no neix programat genèticament, a diferència d'altres
animals. I per afegir encara més exemples del gènere com a quelcom
social, presenta els referents d'altres cultures humanes (les muxes
de la cultura Zapoteca, les persones hijra a l'Índia, etc.).
El gènere no és natural, no és instintiu.
Queda
demostrat, doncs, que “la identitat de gènere és l'efecte
d'aquesta construcció social i es tradueix en una sensació íntima
de SER dones o homes” (pàgina 27). Volem fer notar que el mot
sensació no és pas gratuït (no diu convicció, o fet
de ser).
És
la cultura la que dota de significat els nostres cossos i hi crea
diferències. A partir d'aquí s'articulen els “càstigs socials”
quant al gènere, reprimint qualsevol desviació d'allò que ha de
ser normal i marcant de seguida el binomi home-dona. És això el que
porta l'autor a coincidir amb una de les reflexions més interessants de
la Teoria Queer, que no és el sexe el que crea el gènere sinó el
gènere el que crea el sexe.
No és el sexe el que crea el gènere sinó el gènere el que crea el sexe.
Es
ressegueixen també les desigualtats entre homes i dones a partir del
sexisme, com opera el sexisme ja en l'embaràs (“és nen o nena?”),
les característiques que s'atribueixen a cada gènere i fa palès
que allò masculí és el que està més ben valorat socialment. Posa
exemples concrets en el camp del poder, a la feina, a l'espai públic
(una reflexió molt interessant) i en el sexe.
Però
encara va més enllà. A propòsit de l'anomenada “violència de
gènere”, qüestiona el fet que els ideals romàntics fan que les
persones tinguem molta pressió per trobar allò que s'anomena la
mitja taronja i diu, amb un canvi de verb molt revelador, “que
ningú pot completar-nos, que més aviat es tracta d'acompanyar-nos
en les nostres respectives buidors”. És la frase més poètica del
llibre i és alhora una de les propostes constructives que s'hi ha de
llegir. És tan fàcil, o tan difícil, en això de les relacions,
com canviar de verb.
Aleshores,
a partir del sistema sexe – gènere – orientació sexual
(nosaltres, que hem de fer política, hi preferiríem “opció
sexual”, però aquest és un altre debat), explica com actuen els
mecanismes d'exclusió: es pressuposa que tothom té cos d'home o de
dona (la intersexualitat ho qüestiona), es pressuposa que si tens
cos de femella t'has de comportar com una dona i, si de mascle, com
un home (la transsexualitat ho qüestiona, i no només) i les
persones han de ser heterosexuals (lesbianes, gais, bisexuals ho
qüestionem). Heus aquí l'exclusió de totes les persones que aquí
hem posat entre parèntesi. Dedica justament un capítol a cadascuna
d'aquestes tres “desviacions” per a demostrar que allò que es
considera normal en el sexe, en el gènere i en l'orientació sexual
no ho és, sinó que és simplement una convenció, una construcció
sexual.
Fer
evident que aquesta normalitat construïda és una norma que exclou
moltes persones fa que ens hàgim de preguntar per què seguim
imposant i reproduint aquesta normalitat. La resposta és el capítol
10, el títol del qual ja marca un camí a seguir, “Multiplicant
possibilitats”. A la pregunta de “Per què és tan important el
gènere en la nostra societat?”, Gerard Coll-Planas respon: “A
nivell social, el gènere és una forma molt efectiva de
classificació de les persones que permet estructurar àrees tan
importants com la distribució del treball, la família, la cura o la
reproducció. Per aquest motiu, hi ha potents factors econòmics i
polítics que contribueixen a mantenir aquesta estructura binària i
desigual. Així, el gènere dóna molta estabilitat a les relacions
socials, fent-les més previsibles”. En resum, el control de
gènere, el control sexual, és control social, de classe.
El gènere dóna molta estabilitat a les relacions socials, fent-les més previsibles
I
torna a anar més enllà. El control de gènere afecta totes les
persones, totes, evidentment, en graus diferents, sí, però és una
lluita que hem de fet totes les persones. Aquí Coll-Planas torna a
ser queer: “El gènere, tal com està regulat actualment, no
només perjudica les dones o els grups exclosos, sinó que ens danya
a tots i cadascú de nosaltres”, diu a les pàgines 91 i 92, en
què també dóna quatre perquès a aquesta afirmació tan contundent
(de lectura obligatòria!!). Traiem-ne conclusions: la lluita contra
el patriarcat no és només una lluita feminista (que també), no és
només una lluita d'alliberament lèsbic, gai, bisexual trans i
intersex (que també), etc., la lluita contra el patriarcat és una
lluita contra tot allò que comporta l'actual sistema de gènere. És
a dir, els enemics no són els homes, o els heterosexuals, etc., els
enemics són el sexisme, el masclisme, l'homofòbia, la transfòbia,
etc.
Tornem-hi:
qüestionar-nos el gènere, totes les persones, és l'única manera
de fer possible la revolta sexual i això és, sense cap mena de
dubte, l'objectiu de la Teoria Queer. Aquest llibre ho explica de
manera diàfana, didàctica, amb dibuixos però alhora també amb
contundència, anàlisi política i voluntat de canviar les coses.
Al
final, sembla que Gerard Coll-Planas es disculpi. El llibre no conté
grans respostes, diu, només un grapat d'interrogants i un
repte: atrevim-nos a redibuixar el nostre gènere. Com si això no
fos una gran resposta…
És
un llibre imprescindible, que obre un munt de reflexions i que torna
a vincular, per si algun discurs irresponsable pretenia separar-les,
totes les lluites contra el patriarcat en una de sola, l'alliberament
de gènere, la lluita antipatriarcal.
Torna a vincular, per si algun discurs irresponsable pretenia separar-les, totes les lluites contra el patriarcat en una de sola, l'alliberament de gènere, la lluita antipatriarcal.
Ens
quedarem amb el convenciment que després d'aquesta anàlisi del
gènere titulada Dibuixant el gènere, tard o d'hora tindrem a
les mans un Redibuixant el gènere, en què potser començarem
a perfilar aquest gran repte que proposa l'autor al final del llibre.
De moment, però, toca analitzar-nos i repensar-nos, cosa que no és
una tasca fàcil.
m'ha encantat la crítica del llibre, precisament vaig reparar en ell a la fira del llibre de València..
ResponElimina