(publicat a l'Accent Bord núm. 7)
No
és cap misteri, vivim en un estat d'escassedat sexual. En aquest
ambient enrarit les relacions sexuals són regulades per normes
d'origen patriarcal que determinen i restringeixen on, quan, com i
amb qui podem tenir-ne. Aquesta normativa no està escrita enlloc,
forma part del nostre subconscient col·lectiu com a única idea
acceptable—i sovint, la única idea coneguda—de relacions
sexuals; és, per tant, una construcció ideològica.
Per
desmuntar aquesta normativa, començaré per transcriure-la toscament
i resumida, dividint-la en tres principals models.
El
primer model normatiu, que anomeno “juvenil”, es desenvolupa a
partir de l'adolescència (la normativa ens diu que abans no existeix
la sexualitat). Aquí les relacions sexuals s'estableixen en un marc
d'oci nocturn i en estat desinhibit a través del consum de
substàncies psicoactives, especialment l'alcohol. Les relacions
s'estableixen entre persones de la mateixa edat, nacionalitat i
estrat social. Depenent del tipus d'ambient nocturn, s'estableixen
únicament entre persones del mateix sexe o de diferent sexe. Tan bon
punt s'estableix la relació es procedeix a cercar un espai privat
(picadero) on reproduir pràctiques sexuals basades en la
pornografia (únic referent sexual existent), el coit per sobre de
tot (quan parlem de sexe, estem parlant de follar i per follar
entenem penetració; així doncs, si no hi ha coit, no hi hagut
sexe). L'objectiu d'aquesta sexualitat és assolir l'orgasme. Les
relacions poden estendre's en el temps o caducar passada la primera
nit; fins i tot poden intercalar-se entre vàries parelles, la regla
fonamental és que han de ser entre dues úniques persones al
mateix temps.
Durant
la joventut es tolera certa freqüència en el canvi de parella
sexual (molt especialment en el cas dels nois) però a partir de
certa edat (al voltant dels 30) es procedeix a establir relacions
exclusives de molt llarga durada, deixant com a única alternativa
sexual a l'adulteri. Aquest seria el segon model normatiu que anomeno
“monògam”; és igual que el juvenil però amb una exclusivitat
sexual més estricta i perllongada.
Per
últim, tenim el model “virtual”: amb la proliferació de les
noves tecnologies, apareixen noves formes d'establir relacions,
basades en la interacció pornogràfica virtual. És també a través
de mitjans virtuals que s'estableix un nou mercat on els individus es
prostitueixen (en llatí, prostituere, significa col·locar-se
a la vista dels altres, exhibir-se) i es coneixen per tal d'establir
relacions dins el marc normatiu monògam o juvenil.
Fora
dels espais, moments, formes i individus adequats segons la
normativa, seguim sentint impulsos sexuals que hem après a
reprimir-nos des de ben petites. Aquesta repressió es troba en
l'origen de l'escassedat sexual. Si bé des de l'anomenada revolució
sexual que s'inicià en la segona meitat del segle XX s'ha aplacat
bona part de la repressió i misèria sexual més extrema, seguim ben
lluny d'un ple “estat del benestar” sexual.
Un
bon exemple de l'actual pobresa el trobem cada cop que sortim de
festa amb ganes de trobar rotllo, i acabem tornant soles cap a casa a
altes hores de la matinada. Arribem als nostres llits, aïllades en
l'espai però unides en el moment, i ens masturbem buscant en
l'orgasme solitari un sòrdid consol a la nostra indigència sexual,
fruit del frustrat anhel de compartir la nostra sexualitat.
L'autèntic problema és la nostra incapacitat d'imaginar i realitzar
altres formes de compartir-la més enllà del model juvenil, monògam
o virtual. Així doncs, la principal solució que se'm acut és crear
contextos socials on la sexualitat es pugui compartir oberta i
lliurement sense haver de sotmetre's als models normatius; estic
parlant del “sexe col·lectiu” altrament conegut com a “orgia”.
Utilitzo el primer terme ja que “orgia” té certes connotacions
vinculades al vici, la disbauxa i hedonisme incontrolat. Per això
considero interessant utilitzar un nou terme i així desfer-nos dels
prejudicis que arrossega el terme orgia, construint-nos una nova
idea, més rica i complexa sobre tot el que pot arribar a significar.
Entenc
que el sexe col·lectiu es pot fer i sentir tan eròtic, sensual,
íntim i tendre com el sexe entre dues persones, trencant amb la
concepció tradicional d'orgia o bacanal. En el sexe col·lectiu
també pot haver-hi un afecte profund, no té perquè ser únicament
sinònim de superficialitat i llibertinatge.
A
continuació exposo tres punts bàsics en la defensa del sexe
col·lectiu:
1.
Potenciar tots els sentits
En
la nostra cultura, la vista és el sentit hegemònic de la
sexualitat, començant pel consum de pornografia on la vista és
l'únic sentit en joc, fomentant uns estímuls visuals artificials,
irrepetibles en el món real.
Generalment
ens aparellem únicament a partir de l'atracció visual mútua,
ignorant als altres sentits, ja que els espais on ens aparellem (com
ara les discoteques) tampoc ens permeten experimentar els altres. No
voldria menystenir la vista, però si que crec que l'hauríem
d'equilibrar amb els altres sentits, especialment amb el tacte, gran
protagonista en la generació de plaer sexual. El sexe col·lectiu és
un espai que ens invita a explorar i gaudir del contacte físic i
altres sentits al marge del grau d'atracció visual. És així que
podem descobrir sentir-nos atretes pel tacte, la olor o la veu d'algú
malgrat no ens atragui visualment, ampliant la nostra idea de
sexualitat i, conseqüentment, les nostres possibilitats de gaudir-ne
compartint-lo amb un llindar molt més ampli de persones.
2.
Abundància sexual
El
desig sexual mutu entre dues úniques persones pot ser genial, però
també cal dir que és rar i difícil de trobar, i encara més si el
nostre desig es basa únicament en l'atracció visual.
Afortunadament, el sexe col·lectiu no precisa que el desig sigui
mutu, en té prou amb el desig, i això fa possible que les relacions
es multipliquin exponencialment. M'explico: escollim un grup de 6
persones a l'atzar i intentem aparellar-les segons els models
normatius. És prou difícil que s'hi donin gaire atraccions mútues
i, en tot cas, segur que queda gent exclosa sense ser corresposta.
Però en canvi si que és molt provable que tothom es senti atret per
almenys una altra persona del mateix grup. En el sexe col·lectiu ja
no és necessària l'atracció mútua perquè la relació tingui
lloc, n'hi ha prou que cadascú senti desig per algú altre. Així es
poden donar relacions sexuals entre persones que en els models
normatius basats exclusivament en l'atracció mútua serien
impossibles.
Exemple
gràfic:
En
el gràfic, les fletxes indiquen la direcció de l'atracció sexual
d'uns individus vers els altres. En el model normatiu veiem que en un
grup de 6 individus es donaria una sola relació sexual entre dos
d'ells (el 3 i el 4, els únics que comparteixen atracció sexual
mútua), mentre que en el sexe col·lectiu ningú es quedaria exclòs
de tenir relacions sexuals.
3.Ampliació
i enriquiment de la nostra sexualitat
En
el sexe col·lectiu es multipliquen les possibilitats de pràctiques
sexuals per les persones que hi participen, és un espai on descobrir
les nostres parafílies1
i sense complexes—malgrat siguin considerades patològiques pel
DSM-IV (Manual diagnòstic estadístic dels trastorns mentals), com
ara: l'exhibicionisme i el voyeurisme, els fetitxismes, el BDSM
(sado-masoquisme), el transvestisme, la doble penetració o
penetració en cadena... Imaginació al poder!
Molt
bonica la teoria, però això com es duu a la pràctica?
Recordo
el que em va explicar el Gégé quan era de visita a una casa okupada
per joves punkis a Montpeller: es trobava tota la penya en la
sala comuna de la casa quan va aparèixer una tia que dirigint-se a
tothom va proclamar en senyal de convit: “sexe a la meva
habitació!” i la major part de la penya no s'ho va pensar dos
cops a l'hora de seguir-la. També recordo el cas d'uns joves
militants de l'EI que en el marc d'una acció pel dret a l'habitatge
que consistia en acampar una nit a sota un pont al bell mig de
Girona, van acabar cardant una orgia dins la tenda en tota regla.
Aquests
són els dos únics casos contemporanis de sexe col·lectiu lliure i
gratuït que conec. Els altres que conec són orgies restringides a
bio-homes o bé hi intervé la droga com a desinhibidor, per la qual
cosa no em semblen gaire o gens interessants. Així que fixem-nos en
els primers casos, com ho fem per estendre'ls i reproduir-los, ja
conscients del seu potencial benefici?
El
principal problema a l'hora de plantejar sexe col·lectiu és que
essent una nova modalitat d'interacció, no sabem gaire com
comportar-nos, estem molt nervioses i al capdavall tampoc el sabem
gaudir. L'inici de qualsevol nova forma de interacció resulta molt
forçat i fins que no portem un temps de rodatge no comencem a saber
gaudir-ne. Això mateix ens va passar quan ens vam iniciar en el sexe
en parella, però amb el temps i la pràctica la majoria hem acabat
naturalitzant aquestes relacions, i ara ens resulten ben fluides i
naturals. Amb les relacions en parella ens forcem sense fer
escarafalls perquè és el que tothom espera de nosaltres i el que
rep més reconeixement social. En canvi és molt fàcil trobar gent
que renega del sexe col·lectiu perquè diu que ho va provar un cop i
que no li va acabar d'agradar. Si tothom que no ha fruit
apassionadament el seu primer polvo amb una altra persona fes
igual, de ben segur no hi hauria problemes de superpoblació en el
món.
També
és ben normal trobar gent que sense haver provat mai el sexe
col·lectiu, en renega. Aquest és un prejudici molt gran, i no és
pas casual: és producte de la nostra cultura monògama. Per poder
jutjar i comparar el sexe col·lectiu amb el sexe entre dues
persones, abans l'hauríem d'haver normalitzat plenament—i tan bon
punt l'hem normalitzat, dubto que sigui tan fàcil repudiar-lo.
Així
doncs, plantejar el sexe col·lectiu requereix d'un procés gradual
d'aprenentatge col·lectiu, que es tradueix en crear espais i
contextos transicionals que ens facilitin posar-nos en l'escena.
Comencem per l'espai: els llits no funcionen, no hi cabem i ens caiem
per les bandes, l'ideal és fer-ho al terra, de manera que ens puguem
relacionar horitzontalment i sense obstacles entremig. El terra
hauria de ser el màxim de suau, tou i net possible. Els coixins són
un plus. L'altre factor clau és la llum: jo recomano començar
sense llum, especialment entre gent coneguda. Fer-ho a les palpentes
pot servir per ajudar-nos a perdre tota la vergonya i “deixar-nos
anar” gràcies a l'anonimat que ens brinda la foscor. Més endavant
podrem anar incrementant el grau de llum.
El
més complicat és crear el context idoni perquè floreixi el sexe
col·lectiu. D'entrada cal reunir un grup de persones, la qual cosa
ja és prou difícil enmig de l'individualisme en què estem
immerses, i a sobre fa falta que hi estiguin predisposades!
No
acostuma a funcionar quedar dimarts a les 11 de la nit per fer una
Sessió de Sexe Col·lectiu (a partir d'ara “sesc”), la majoria
de la gent no està preparada per un canvi tant radical i sobtat en
la seva sexualitat. És més fàcil començar per les versions més
light del sexe col·lectiu: podem plantejar fer una sessió de
massatges o un taller de carícies. El que a mi m'ha funcionat és
fer la dinàmica de l'era glacial: cadascú és un animal diferent i
es construeix un niu amb coixins o el que trobi. A partir d'aquí una
veu “en off” va narrant el transcurs del joc: cada animal es
troba en el seu niu hibernant durant l'era glacial fins que el gel
comença a desglaçar-se, llavors els animals comencen a despertar-se
i a sortir dels seus nius, trobant-se i acostant-se a altres animals.
Després de tants anys hivernant estan molt contents de poder tornar
a relacionar-se amb els seus semblants.. En aquest punt és molt
habitual que els jugadors sobreactuiin el seu paper d'animal,
convertint el joc amb un guirigall de sorolls zoològics. Per això
aquí és bo que el narrador apunti que “no cal actuar com a
animals... ja som animals!” de manera que s'abandona el joc
infantil de “fer l'animal” donant peu a la sensualitat i erotisme
més de caire humà.
També
és una bona idea, establir prèviament al sesc el límit on es vol
arribar, començant per una sexualitat més eròtica i sensual, sense
ni tan sols necessitat de treure'ns la roba, i a partir d'aquí anar
pujant de to, d'acord amb el ritme de cadascun dels participants.
La
qüestió més important a l'hora de portar el sexe col·lectiu a la
pràctica és el tema dels límits. Hem d'aprendre a comunicar els
nostres límits i a respectar els dels altres. El primer pas és
establir un codi de límits comú: si em distancio de tu o et paro
amb les mans és clarament un NO (no vull estar amb tu o no m'agrada
això que em fas); si no et faig res és un “no em molesta el que
em fas (probablement m'agrada), pots seguir”.
Tot
i així no hem de pressuposar que tothom sap posar límits i que
tothom sap respectar-los, així doncs, hem d'estar alerta i entendre
que estem totes aprenent. Per això és molt positiu després d'una
sessió parlar obertament sobre com ens hem sentit, si hem sentit
traspassats els nostres límits i assenyalar coses a millorar.
És
prou obvi, però no està de més remarcar que els participants han
de poder i sentir-se lliures d'abandonar el sesc en qualsevol moment.
Sembla
que l'objecció més gran que se li pot fer al sexe col·lectiu és
l'augment del risc en el contagi de malalties de transmissió sexual,
però això no té perquè ser així. És cert que hem d'estar més a
l'aguait, especialment amb gent nova i desconeguda i quan en tenim
molta al nostre voltant. Per això pot ser molt positiu crear un grup
de confiança entre els quals ja coneixem els límits en les
pràctiques sexuals de risc a les quals s'exposa cadascú.
Passar
del sexe binari al col·lectiu requereix un canvi de xip molt
important: contràriament al sexe normatiu, en el sesc el sexe no és
un calculat i ajustat intercanvi entre dues parts a l'estil “si jo
et faig una fel·lació, després espero que me la tornis” o “si
tu et corres abans, has de continuar fins que jo em corri”. En el
sexe binari posem tot el pes de la nostra satisfacció sexual sobre
la nostra parella, ens exigim moltíssim mútuament! Ens forcem a dur
a terme pràctiques sexuals per complaure l'altre—i a voltes ho fem
mútuament, follant sense desig, purament per inèrcia
socio-cultural.
Per
contra, el sexe col·lectiu és una oportunitat per trencar amb la
repressiva i limitada rutina de la nostra sexualitat
hetero-monògamo-patriarcal.
Si
el desig és infinit, perquè seguir limitant-lo a un sol individu?
La
idea del sexe col·lectiu és molt més que una fantasia sexual molt
comuna, és una poderosa arma que esmicola la dominació i la
propietat privada.
Sense
sexe comunitari, no hi ha comunisme que valgui. Podem col·lectivitzar
totes les terres, però si no col·lectivitzem les nostres
sexualitats, la misèria i el privilegi seguiran sent moneda comuna.
Visca
el comunisme econòmic i sexual! Mori el capitalisme i el patriarcat!
Na
Pai
Aquestes
són les meves primeres idees sobre el sexe col·lectiu, agraïra
immensament les vostres crítiques, valoracions i noves aportacions
per tal de millorar aquest text, o fer-ne un de totalment nou i molt
millor. Em podeu contactar aquí: difonlaidea@gmail.com
1Parafília:
Modalitat
de comportament sexual en què la realització o la imaginació,
repetida o exclusiva, de determinades pràctiques, considerades
inusuals o extravagants, és indispensable per a assolir l'excitació
sexual.
Molt bo!
ResponElimina